 |
ПРОТОКОЛИ
И УСЛУГИ В ИНТЕРНЕТ |
Въведение
Изключителната популярност на Интернет се дължи на предоставените за ползване
услуги. Свободната размяна на съобщения под формата на електронна поща
между отделни лица и организации вече се третира като нещо нормално. Това
спестява време и пари за разлика от класическата кореспонденция. Достъп
до най-горещите новини на деня, възможност за търсене и намиране на техническа,
научна, юридическа, икономическа, спортна и всякаква друга информация са
предимства, които не са постигани до сега с други средства. Пионерите на
тази нова информационна технология съвсем естествено са били и са в момента
университетските центрове. Значителна част от тяхната изследователска работа
намира непосредствено приложение. Съвременният бизнес, който както винаги
търси нови територии, намира в този информационен свят нови не изпробвани
възможности, независимо от географското разположение. Маркетинг и реклама,
бизнес контакти, възможност за непосредствено договаряне и разплащане са
само видимата част на този технологичен айсберг. Интернет мрежата се превръща
в основен информационен източник за милиони по света. Същественото преимущество
в този случай е, че информационния процес е динамичен и двустранен, при
който придобитата от една страна информация се връща в последствие в мрежата
допълнена и обогатена с нови елементи. Възникващите от това процеси
в съвременното информационното общество със сигурност ще бъдат изследвани
от социолози и психолози, но още сега може да се твърди, че Интернет се
превръща в медия с най-широко влияние.
Интернет е компютърна мрежа появила се като понятие
преди около 20 години по един проект на военното ведомство на САЩ в опит да
бъде създадена мрежа, свързваща наземните компютърни мрежи на военните бази
с други радио или сателитни комуникационни средства. Експерименталната мрежа
е носела наименованието APRAnet с предназначение да обслужва изследователската
работа на военни и граждански институти и по-специално разработването на мрежа,
която да остава функционираща дори при отпадане на нейни възли. При мрежата
APRAnet комуникацията се подържа винаги между два компютъра с минимални информационни
изисквания към компютъра клиент. За да се изпрати едно съобщение по мрежата,
компютърът подател трябва да "постави" своите данни в своеобразен "плик", наречен
Internet Protocol (IP), където са записани адресите на подателя и получателя.
Съпровождането на съобщението по неговия път между подателя и получателя се
извършва от цяла "фамилия" комуникационни протоколи, които си взаимодействат
на различни нива. Създаването на протокола TCP/IP е резултат от проекта, финансиран
от американската агенция за авангардни изследователски проекти (Advanced Research
Projects Agency - APRA). Интернет е колекция от компютърни мрежи, в която се
включват различни по топология и вид мрежи като APRAnet, NSFnet, Nysnet, локални
мрежи, регионални мрежи, университетски мрежи, компютърни мрежи на изследователски
институти и известен брой мрежи на военни ведомства. Всички тези компютърни
мрежи са свързани помежду си. Потребител, независимо от коя от споменатите мрежи,
може да изпраща съобщения до получател от друга мрежа с изключение на местата,
до които достъпът му е изрично ограничен.

Фигура
1 - Модел на Интернет мрежа.
Протоколът TCP/IP е средството, осъществяващо връзката между множество
компютри, свързани в мрежа. Не е от значение дали въпросните компютри са
част от една и съща мрежа или принадлежат на различни мрежи. Няма значение
вида и модела на компютъра. Проблемът с несъвместимостта между отделните
платформи отпада. Протоколът TCP/IP е моста за преодоляване на несъвместимости
между компютърни системи, операционни системи и различните по вид и топология
мрежи. На Фигура 1 е показана опростена схема на Интернет
мрежата. TCP/IP е множество от протоколи, разработени да осигурят разпределението
на машинните ресурси между свързаните в мрежа компютри. За да се разбере
по-добре какво представлява Интернет и основното множество от протоколи
TCP/IP, първо трябва да бъдат изяснени някои термини и принципи:
- Computer Network - Компютърна мрежа е среда, в която два
или повече компютъра са свързани помежду си посредством кабел, модем или друг
вид връзка и си взаимодействат в тази среда с помощта на специализирано програмно
осигуряване, инсталирано на всеки един от тях.
- Node - Възел се нарича всеки един компютър, свързан към мрежата.
- Server - Сървър е система/компютър, която осигурява базисното
програмно обслужване в една компютърната мрежа.
- Client - Клиент е система/компютър, която ползва предоставените
от сървъра услуги.
- Server/Client - Сървър/Клиент е основен комуникационен модел
в съвременните компютърни мрежи, при който за едно приложение се използват
едновременно ресурсите на сървъра и клиента. Трябва да се има предвид, че
Сървърът и Клиентът се различават по програмните си функции, а не по своето
месторазположение, т.е. могат да бъдат разположени на един и същи компютър.
Всеки клиент в този смисъл ползва ресурсите на сървъра. Свързването на един
потребител към друга машина от мрежата реализира този модел и потребителя
се явява клиент на отсрещната машина.
- Network Protocol - Мрежовият протокол е съгласуван стандарт,
осигуряващ възможността за обмен на данни между два компютъра по определен
физически носител (комуникационна среда).
- Internet Protocol Suit е наименованието на множеството ,
наборът или фамилията от протоколи използвани под общото наименование
Интернет. TCP и IP са два основни компонента от тази фамилия
протоколи.
- Internet се състои от две или повече мрежи,
свързани помежду си посредством Gateways и/или Bridges, които
осъществяват маршрутизацията на данните между различните мрежи на основата
на TCP/IP протоколи.
- Intranet е понятие, появило се в края на
1995 година и отразява тенденцията за усвояване на стандартните Интернет информационни
технологии и услуги в рамките на съществуващи корпоративни компютърни мрежи.
Това означава интегриране на TCP/IP протоколи и услуги към протокола на една
вътрешно корпоративна мрежа. Самата мрежа може да бъде или не свързана към
Интернет. В този смисъл Intranet мрежата може да се определи като частна за
разлика от Интернет, която е обществена мрежа.
- Extranet е понятие, появило се наскоро и разкрива стремежа за интегриране
на информационните ресурси на системите от корпоративен тип. Развитите Intranet
мрежи се интегрират в полза на предоставяне на определена услуга на определени
клиенти, но винаги в рамките на Интернет протоколите и информационни технологии.
- Bridge - Мост е мрежова връзка между два компютъра, като всеки един
от тях е свързан към своя първична мрежа. Компютърът от единия край на Bridge
може да приема и да предава данни от своята мрежа през мрежовия мост от и
към компютъра от другия край, който ги препраща към тяхното назначение. Компютърните
мрежи, свързани посредством мрежов мост трябва да са от еднакъв тип. Понятието
Bridge не се свързва с конкретна машина, защото няма собствен адрес
и остава невидим за потребителя. Програмно осигуряване инсталирано на определена
компютърна система може да изпълнява тази функция при наличие на необходимите
комуникационни средства.
- Gateway - Шлюз е мрежова връзка между два компютъра като всеки един
от тези компютри е свързан към своя първична мрежа. Компютърът от единия край
на Gateway може да приема и да предава данни от своята мрежа през мрежовия
шлюз от и към компютъра от другия край, който ги препраща към тяхното назначение
или се осъществява маршрутизация на съобщенията. Router (маршрутизатор)
е наименование често използвано в литературата вместо Gateway. Компютърните
мрежи, свързани посредством мрежов шлюз могат да бъдат разнотипни. Шлюзът
е компютърна система, видима за потребителите със своето име и адрес. При
конфигурирането на компютър клиент в Интернет шлюзът играе важна роля.
- Packet и Datagram са две понятия, които в общия случай са
взаимозаменяеми и определят единицата пренасяна по мрежата потребителска информация.
Packet се свързва с физическото ниво на мрежата, докато Datagram
с нивото на IP протокола. В литературата тези две понятия често се
смесват, като най-употребяваното е Packet - Пакет.
- Freеware е програма, която може да бъде използвана неограничено
във времето. Спокойно може да се предоставя на колеги и приятели, но никой
няма право да я продава или включва в друга програма, имаща комерсиално предназначение.
Програмни пакети със статус freeware са достъпни за копиране по Интернет.
- Shareware e програма, която може да бъде копирана и разпространявана
при същите условия, но използването й е ограничено във времето, наложени са
ограничения върху някои функции или извежда по време на работа специална маркировка.
След изтичане на заложения в програмата "пробен" период трябва, нормално,
да се потърси начин за лицензиране на копието. Начинът е определен в регистрационна
форма, съпровождаща програмата, където е посочена и цената. Програмни пакети
със статус shareware са достъпни за копиране по Интернет.
- RFC е съкращение, което означава Requests for
Comments. Множеството от TCP/IP протоколи и стандарти са публикувани от
Internet Engineering Task Force (IETF) и от някои други работни групи
в една рубрика известна като RFC. Консултирането на текстовете
е възможно директно по Интернет. Всяка отделна публикация може да бъде намерена
по нейния номер, който има следния формат: RFCxxxx. Например,
протоколът FTP е описан в документа [RFC
959].
- FAQ е съкращение, което означава Frequently Asked Questions
(често задавани въпроси). Популярната рубрика в Интернет е достъпна за ползване
по почти всички протоколи и услуги. Тя съдържа въпросите и отговорите на най-често
дискутираните теми в Интернет обществото.
- Hypertext е термин асоцииран най-често с Web, въпреки че тази технология
е предложена и използвана значително по-отдавна. Един документ е хайпертекст,
ако осигурява връзка или връзки към други документи с помощта на маркирани
(горещи) думи или цели изречения в него. Технологията на хайпертекста
се среща много често при оформяне на помощни (Help) страници към документацията
на програмни продукти, където ключова дума или команда е свързана с друга
страница за по-детайлното й обяснение.
- Hypermedia е понятие, което се основава на хайпертекст, но не съдържа
само текст. В него са включени мултимедийни компоненти като графика, звук
и видео. В един хипермедиен документ графичните компоненти често се използват
като връзка към други документи.
- Common Gateway Interface (CGI) е стандарт, който определя начина
на комуникация между Web сървър с външна програма и обратното. В резултат
на това взаимодеиствие може да се генерира HTML код, графика или друга форма,
достъпна за външната програма. Типични приложения са брояч на посещенията
на Web страница, обработка на данните от формуляр, достъп до данните на БД.
- FDDI (Fiber Distributed Data Interface) е кабелна система
на оптични влакна и осигурява обмен на данни до 100 Мбита/секунда.
- Firewall е компютърна система от локална или Intranet
мрежа. Поставя се на връзката на вътрешната мрежа с външната мрежа (Internet)
и играе ролята на фиртър за поддържане на сигурността във вътрешната мрежа.
- ISDN (Integrated Services Digital Network) е цифрова телефонна
мрежа с висока скорост на предаване и интегрирани услуги.
- T1 е обозначението за арендована линия с капацитет до 1,544 Mb/s.
- T3 е обозначението за арендована линия с капацитет до 45 Mb/s.
- FYI е съкращение на For Your Information, за Ваша информация.
- HOST е компютърът, с който се осъществява връзка.
- Modem (Модулатор/Демодулатор) Устройство във вид на платка
или външна кутия за връзка на компютъра с телефонната линия. Преобразува цифровия
сигнал от компютъра в аналогов сигнал на телефонната линия и обратно.
- WAP (Wireless Application Protocol) е протокол за връзка между
мобилни комуникационни средства и Интернет мрежата. Стандарта WAP
V1.0 е публикуван през април 1998 на сайта www.wapforum.org.
Разработването му е започнало през 1997 от фирмите Ericsson, Nokia, Motorola
и Unwired Planet. Целта е била създаването на стандарт за дефиниране на нови
услуги и Web-базирани приложения за мобилни телефонни мрежи.
Интернет за персонални
компютри
Copyright © 1998-2003 by Ivan Madjarov All
rights reserved